W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

xxxxxxxxxxx

POMOC OPIEKUŃCZA

XML

Treść

 

Jeżeli jesteś osobą samotną, niezdolną do samodzielnego funkcjonowania ze względu na wiek lub stan zdrowia, jeżeli potrzebujesz pomocy osoby drugiej, a rodzina nie jest w stanie Ci jej zapewnić, możesz zgłosić się do pracownika socjalnego Ośrodka Pomocy Społecznej i zasygnalizować swój problem. Ośrodek Pomocy Społecznej może w takiej sytuacji udzielić pomocy w formie usług opiekuńczych podstawowych lub specjalistycznych. Usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze świadczone są przez zatrudnione opiekunki lub terapeutów, w domu klienta, na terenie Gminy, na podstawie pisemnej decyzji administracyjnej, poprzedzonej złożeniem kompletnego wniosku i przeprowadzeniem przez pracownika socjalnego wywiadu środowiskowego.
 
Usługi opiekuńcze obejmują pomoc w :
  • zaspokajaniu podstawowych, codziennych potrzeb życiowych (np. zakupy, gotowanie lub dostarczanie gotowego posiłku, pranie, sprzątanie mieszkania)
  • opiece higienicznej (np. zmiana bielizny pościelowej i osobistej, zmiana pieluchomajtek, toaleta w łóżku)
  • zleconej przez lekarza pielęgnacji ( tj. podawanie leków, zmiana pozycji osoby leżącej)
  • zapewnieniu kontaktów z otoczeniem
Specjalistyczne usługi opiekuńcze świadczone przez lekarza psychiatrę, psychologa, pracownika socjalnego, opiekunkę domową, skierowane są do osób wymagających poradnictwa specjalistycznego w tym dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
 
Usługi te obejmują następujący zakres:
1. Uczenie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia, w tym zwłaszcza: 
a. kształtowanie umiejętności zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych i umiejętności
    społecznego funkcjonowania, motywowanie do aktywności, leczenia i rehabilitacji, także w
    formie asystowania w codziennych czynnościach życiowych takich jak:
  • samoobsługa, zwłaszcza wykonywanie czynności gospodarczych i porządkowych, w tym umiejętność utrzymania i prowadzenia domu,
  • dbałość o higienę i wygląd, 
  • utrzymywanie kontaktów z domownikami, rówieśnikami, w miejscu nauki i pracy oraz ze społecznością lokalną, 
  • wspólne organizowanie i spędzanie czasu wolnego, 
  • korzystanie z usług różnych instytucji,
b. interwencje i pomoc w życiu w rodzinie, w tym: ·        
  • pomoc w radzeniu sobie w sytuacjach kryzysowych- poradnictwo specjalistyczne, interwencje kryzysowe, wsparcie psychologiczne, rozmowy terapeutyczne,
  • ułatwienie dostępu do edukacji i kultury, 
  • doradztwo, koordynacja działań innych służb na rzecz rodziny, której członkiem jest osoba uzyskująca pomoc w formie specjalistycznych usług, 
  • kształtowanie pozytywnych relacji osoby wspieranej z osobami bliskimi, 
  • współpraca z rodziną- kształtowanie odpowiednich postaw wobec osoby chorującej, niepełnosprawnej ,
 c. pomocy w załatwianiu spraw urzędowych, w tym:
  • w uzyskaniu świadczeń socjalnych, emerytalno - rentowych,
  • w wypełnieniu dokumentów urzędowych.
d. wspieranie i pomoc w uzyskaniu zatrudnienia, w tym zwłaszcza:
  • w szukaniu informacji o pracy, pomoc w znalezieniu zatrudnienia lub alternatywnego zajęcia, w szczególności uczestnictwo w zajęciach warsztatów terapii zajęciowej, zakładach aktywności zawodowej, środowiskowych domach samopomocy, centrach i klubach integracji społecznej, klubach pracy,
  • w kompletowaniu dokumentów potrzebnych do zatrudnienia, 
  • w przygotowaniu do rozmowy z pracodawcą, wspieranie i asystowanie w kontaktach z pracodawcą, 
  • w rozwiązywaniu problemów psychicznych wynikających z pracy lub jej braku,
e. pomoc w gospodarowaniu pieniędzmi, w tym:
  • nauka planowania budżetu, asystowanie przy ponoszeniu wydatków,
  • pomoc w uzyskaniu ulg w opłatach, 
  • zwiększanie umiejętności gospodarowania własnym budżetem oraz usamodzielnianie finansowe,