W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

xxxxxxxxxxx

STATUT GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W NOWEJ WSI WIELKIEJ

XML

Treść

ROZDZIAŁ I – Postanowienia ogólne
 
§ 1
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej zwany dalej Ośrodkiem, działa na podstawie:
  1. ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 ze.zm.);
  2. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz.1240 ze zm.); 
  3. ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U.z 2009 r. Nr 175, poz.1362 ze zm.); 
  4. ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. Nr 149, poz.887); 
  5. ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. Nr180, poz.1493 ze zm.); 
  6. ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. Nr 71, poz.734 ze zm.); 
  7. ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2006 r. Nr 139, poz.992 ze zm.); 
  8. ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (t.j. Dz.U. z 2009 r. Nr 1, poz.7 ze zm.); 
  9. ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2007 r. Nr 70, poz.473 ze zm.); 
  10. ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. Nr 179, poz.1485, ze zm.); 
  11. ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 164, poz.1027 ze zm.); 
  12. uchwały nr V/35/99 Rady Gminy Nowa Wieś Wielka z dnia 8 lutego 1999 r. w sprawie stwierdzenia działalności przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowej Wsi Wielkiej.
§ 2
Ilekroć w statucie mowa o:
  1. gminie, należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz terytorium Gminy Nowa Wieś Wielka;
  2. radzie, należy przez to rozumieć Radę Gminy Nowa Wieś Wielka; 
  3. ośrodku, należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowej Wsi Wielkiej; 
  4. dyrektorze, należy przez to rozumieć dyrektora Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowej Wsi Wielkiej; 
  5. ustawie, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
§ 3
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowej Wsi Wielkiej jest jednostką organizacyjną Gminy.
§ 4
Terenem działania Ośrodka jest obszar Gminy Nowa Wieś Wielka, a siedzibą lokal w budynku przy ul. Ogrodowej 2A w Nowej Wsi Wielkiej.
§ 5
Ośrodek używa pieczątki podłużnej z napisem:
 
Gminny
Ośrodek Pomocy Społecznej
ul. Ogrodowa 2A
86-060 Nowa Wieś Wielka
tel./fax 052 38 12 455
 
 
ROZDZIAŁ II – Cele i zadania
 
§ 6
  1. Celem pomocy społecznej jest:
    a) zaspakajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwienie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka;

    b) doprowadzanie w miarę możliwości do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem;
    c) zapobieganie powstawaniu trudnych sytuacji życiowych osób i rodzin oraz umożliwianie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia.
  2. Zadania pomocy społecznej obejmują w szczególności:
    a) tworzenie warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej, w tym rozbudowę  niezbędnej infrastruktury socjalnej;
    b) analizę i ocenę zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej;
    c) przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawą świadczeń;

    d) animowanie działań na rzecz integracji i aktywizacji społeczności lokalnej;
    e) pobudzanie społecznej aktywności w zaspakajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin;
    f) pracę socjalną rozumianą  jako działalność zawodową, skierowaną na pomoc osobom i rodzinom we wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie.
§ 7
Obowiązek wykonywania zadań pomocy społecznej spoczywa na Ośrodku w zakresie i rozmiarze określonym w ustawach, uchwałach Rady Gminy i zawartych porozumieniach w oparciu o otrzymane na te cele środki finansowe.
§ 8
Ośrodek współpracuje na zasadzie partnerstwa z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.
 
§ 9
Ośrodek, obowiązany zgodnie z przepisami ustawy do wykonywania zadań pomocy społecznej, nie może odmówić pomocy osobie potrzebującej, pomimo istniejącego obowiązku osób fizycznych lub osób prawnych do zaspokajania jej niezbędnych potrzeb życiowych.
§ 10
Ośrodek realizuje zadania z zakresu administracji rządowej zlecone gminie zgodnie z ustawą o pomocy społecznej, do których w szczególności należy:
  1. organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi; 
  2. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną; 
  3. prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
  4. realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
  5. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku oraz niezbędnego ubrania cudzoziemcom; 
  6. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku i niezbędnego ubrania cudzoziemcom, którzy uzyskali zgodę na pobyt tolerowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  7. wypłacanie wynagrodzenia za sprawowanie opieki.
§ 11
Ośrodek wykonuje zadania własne z zakresu pomocy społecznej o charakterze fakultatywnym, do których w szczególności należy:
  1. przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych; 
  2. przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze; 
  3. prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki; 
  4. podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych; 
  5. współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.
§ 12
Ośrodek realizuje zadania własne z zakresu pomocy społecznej o charakterze obowiązkowym, do których w szczególności należy:
  1. opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka; 
  2. sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej; 
  3. udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym; 
  4. przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych; 
  5. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych; 
  6. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego; 
  7. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie mającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia; 
  8. przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego; 
  9. opłacanie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę, która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie zamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem; 
  10. praca socjalna; 
  11. organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi; 
  12. prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych; 
  13. tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną; 
  14. dożywianie dzieci; 
  15. sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym; 
  16. kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu; 
  17. pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego; 
  18. sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego; 
  19. utworzenie i utrzymywanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników; 
  20. przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych; 
  21. opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
§ 13
Ośrodek wykonuje zadania określone ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, do których w szczególności należy:
  1. opracowanie i realizacja 3-letnich gminnych programów wspierania rodziny;
  2. organizacja i nadzór pracy asystentów rodziny; 
  3. tworzenie możliwości podnoszenia kwalifikacji przez asystentów rodziny; 
  4. tworzenie oraz rozwój systemu opieki nad dzieckiem w tym placówek wsparcia dziennego, oraz praca z rodziną przeżywającą trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczych przez:
    a) zapewnienie rodzinie przeżywającej trudności wsparcia i pomocy asystenta rodziny oraz dostępu do specjalistycznego poradnictwa,
    b) organizowanie szkoleń i tworzenie warunków do działania rodzin wspierających,
    c)
    prowadzenie placówek wsparcia dziennego oraz zapewnienie w nich miejsc dla dzieci; 
  5. finansowanie:
    a) kosztów szkoleń dla rodzin wspierających,
    b)
    podnoszenia kwalifikacji przez asystentów rodziny,
    c)
    kosztów związanych z udzielaniem pomocy ponoszonych przez rodziny wspierające; 
  6. współfinansowanie pobytu dziecka w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka, placówce opiekuńczo – wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo – terapeutycznej lub interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym; 
  7. sporządzanie sprawozdań rzeczowo – finansowych z zakresu wspierania rodziny oraz przekazywanie ich właściwemu wojewodzie, w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego; 
  8. prowadzenie monitoringu sytuacji dziecka z rodziny zagrożonej kryzysem lub przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczej, zamieszkałego na terenie gminy; 
  9. przekazywanie do biura informacji gospodarczej informacji o powstaniu zaległości z tytułu nieponoszenia przez rodziców opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej za okres dłuższy niż 12 miesięcy; 
  10. realizowanie zadań zleconych gminie z zakresu administracji rządowej wynikających z rządowych programów z zakresu wspierania rodziny.
§ 14
Ośrodek wykonuje zadania własne gminy z zakresu ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, do których w szczególności należy:
  1. opracowanie i realizowanie gminnego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie;
  2. prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie; 
  3. prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie w szczególności poprzez działania edukacyjne służące wzmocnieniu opiekuńczych i wychowawczych kompetencji rodziców w rodzinach zagrożonych przemocą w rodzinie; 
  4. zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach wsparcia; 
  5. tworzenie zespołów interdyscyplinarnych.
   § 15
Ośrodek wykonuje zadania własne gminy z zakresu ustawy o dodatkach mieszkaniowych, do których w szczególności należy:
  1. przyjmowanie i weryfikowanie wniosków dotyczących przyznawania dodatków mieszkaniowych;
  2. wydawanie decyzji w zakresie przyznawania dodatków mieszkaniowych; 
  3. prowadzenie ewidencji księgowo – merytorycznej; 
  4. wypłacanie dodatków mieszkaniowych; 
  5. sporządzanie sprawozdań i rozliczanie wydatków w zakresie realizacji ustawy o dodatkach mieszkaniowych.

    § 16

Ośrodek wykonuje zadania gminy z zakresu administracji rządowej zlecone gminie ustawą o świadczeniach rodzinnych, do których w szczególności należy:

  1. przyjmowanie i weryfikowanie wniosków dotyczących przyznawania świadczeń rodzinnych;
  2. prowadzenie ewidencji księgowo – merytorycznej dla tego zadania; 
  3. wydawanie decyzji z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych; 
  4. wypłacanie świadczeń rodzinnych;
  5. rejestrowanie, ewidencjonowanie i opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne osób uprawnionych ustawą o świadczeniach rodzinnych;
  6. opracowywanie planów potrzeb finansowych na realizację zadań wynikających z ustawy o świadczeniach rodzinnych;
  7. opracowywanie i przedkładanie sprawozdań z realizacji zadań określonych ustawą o świadczeniach rodzinnych,
  8. współpracowanie z instytucjami w zakresie dotyczącym świadczeń rodzinnych.
§ 17
Ośrodek wykonuje zadania z zakresu administracji rządowej zlecone gminie ustawą o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, do których w szczególności należy:
  1. przyjmowanie i weryfikowanie wniosków o przyznanie świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
  2. prowadzenie ewidencji księgowo – merytorycznej; 
  3. opracowywanie i wydawanie decyzji o przyznawaniu świadczeń z funduszu alimentacyjnego; 
  4. wypłacanie świadczeń pieniężnych w przypadku bezskutecznych egzekucji alimentów; 
  5. odbieranie oświadczeń majątkowych oraz przeprowadzanie wywiadów alimentacyjnych u dłużników alimentacyjnych; 
  6. prowadzenie postępowania wobec dłużników alimentacyjnych; 
  7. opracowywanie planów potrzeb finansowych na realizację zadań wynikających z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów; 
  8. sporządzanie i przekazywanie w formie pisemnej i elektronicznej sprawozdań dotyczących funduszu alimentacyjnego; 
  9. przekazywanie i ujawnianie informacji gospodarczych o dłużnikach do biura informacji gospodarczej; 
  10. współpracowanie z instytucjami w zakresie dotyczącym funduszu alimentacyjnego.
§ 18
Ośrodek wykonuje zadania własne gminy z zakresu ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, do których w szczególności należy:
  1. opracowywanie i realizacja gminnego program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych;
  2. zlecanie i zawieranie umów z współrealizatorami gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych; 
  3. prowadzenie działań zmierzających do udzielania osobom uzależnionym i współuzależnionym pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej; 
  4. inicjowanie i realizowanie innowacyjnych form profilaktyki alkoholowej; 
  5. prowadzenie placówek wspierających lub realizujących zadania określone w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych; 
  6. opracowywanie sprawozdań z realizacji zadań określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
§ 19
Ośrodek wykonuje zadania własne gminy z zakresu ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, do których w szczególności należy:
  1. zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i osób zagrożonych uzależnieniem;
  2. udzielanie rodzinom, w których występują problemy narkomanii, pomocy psychospołecznej i prawnej; 
  3. prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie zajęć sportowo-rekreacyjnych dla uczniów, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych; 
  4. wspomaganie działań instytucji, organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów narkomanii; 
  5. pomoc społeczna osobom uzależnionym i rodzinom osób uzależnionych dotkniętym ubóstwem i wykluczeniem społecznym i integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych osób z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontraktu socjalnego;
§ 20
Ośrodek wykonuje zadania określone ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, do których w szczególności należy:
  1. ustalanie prawa do bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych dla osób innych, niż ubezpieczeni, a posiadających obywatelstwo polskie i posiadających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które spełniają kryterium dochodowe, o którym mowa w art. 8 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, co do których nie stwierdzono okoliczności, o której mowa w art. 12 tej ustawy, na zasadach i w zakresie określonych dla ubezpieczonych;
  2. przeprowadzanie wywiadów środowiskowych z osobami, dla których ustalane jest prawo do bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych; 
  3. prowadzenie postępowań administracyjnych i przygotowywanie decyzji uprawniających do korzystania z bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.  
ROZDZIAŁ III – Organizacja i organy Ośrodka
 
§ 21
  1. W Ośrodku wyodrębnia się następujące komórki organizacyjne:
    a)  Referat Finansowo – Organizacyjny,

    b) Referat Pomocy Środowiskowej,
    c) Referat Świadczeń Rodzinnych,

    d) Środowiskowy Dom Samopomocy,

    e) Ośrodek Profilaktyki Alkoholowej,

    f)  Mieszkania Chronione,
    g)
    Świetlica Środowiskowa w Nowej Wsi Wielkiej,
    h) Świetlica Środowiskowa w Brzozie,

    i)  Świetlica Środowiskowa w Dąbrowie Wielkiej,

    j)  Świetlica Środowiskowa w Nowym Smolnie,

    k) Świetlica Środowiskowa w Prądocinie,

    l)  Świetlica Środowiskowa w Dobromierzu. 
  2. Szczegółową organizację wewnętrzną ośrodka oraz zakres działania ustala dyrektor w regulaminie organizacyjnym zatwierdzonym Zarządzeniem Wójta Gminy Nowa Wieś Wielka. 
  3. Prawa i obowiązki pracowników Ośrodka oraz zasady ich wynagradzania określają przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy, ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o pracownikach samorządowych wraz z aktami wykonawczymi, ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej oraz regulamin wynagradzania ustalony przez dyrektora Ośrodka.
§ 22
  1. Środowiskowy Dom Samopomocy w Nowej Wsi Wielkiej używa pieczątki podłużnej z napisem:
    Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
    Środowiskowy Dom Samopomocy
    ul. Ogrodowa 2A
    86-060    Nowa Wieś Wielka
    tel. 58 32 212   fax 38 12 455 w.36

  2. Ośrodek Profilaktyki Alkoholowej w Nowej Wsi Wielkiej używa pieczątki podłużnej z napisem:
    Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
    Ośrodek Profilaktyki Alkoholowej
    ul. Al. Pokoju 7
    86-060    Nowa Wieś Wielka
    tel./fax 38 12 455 w.36
  3. Świetlica Środowiskowa w Nowej Wsi Wielkiej używa pieczątki podłużnej z napisem:
    Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
    Świetlica Środowiskowa
    ul. Kwiatowa 20
    86-060  Nowa Wieś Wielka
  4. Świetlica Środowiskowa w Brzozie używa pieczątki podłużnej z napisem:

    Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
    Świetlica Środowiskowa
    ul. Przemysłowa 1b
    86-061  Brzoza 
  5. Świetlica Środowiskowa w Dąbrowie Wielkiej używa pieczątki podłużnej z napisem:
    Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
    Świetlica Środowiskowa

    Dąbrowa Wielka 17

    86-060  Nowa Wieś Wielka 
  6. Świetlica Środowiskowa w Nowym Smolnie używa pieczątki podłużnej z napisem:
    Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
    Świetlica Środowiskowa
    Nowe Smolno 10
    86-061  Brzoza
  7. Świetlica Środowiskowa w Prądocinie używa pieczątki podłużnej z napisem:
    Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
    Świetlica Środowiskowa
    ul. Bydgoska 14/1
    Prądocin
    86-060 Nowa Wieś Wielka
  8. Świetlica Środowiskowa w Dobromierzu używa pieczątki podłużnej z napisem:
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
Świetlica Środowiskowa
Dobromierz  32
86-060 Nowa Wieś Wielka
 
§ 23
  1. Dyrektor organizuje pracę Ośrodka, kieruje jego działalnością i reprezentuje go na zewnątrz.
  2. Dyrektora Ośrodka zatrudnia i zwalnia Wójt Gminy Nowa Wieś Wielka.
§ 24
Dyrektor Ośrodka wydaje decyzje administracyjne z zakresu wykonywania zadań własnych oraz zleconych z upoważnienia Wójta Gminy.
§ 25
Dyrektor Ośrodka składa Radzie Gminy coroczne sprawozdanie z działalności ośrodka oraz przedstawia potrzeby w zakresie pomocy społecznej.
 
ROZDZIAŁ IV – Gospodarka finansowa
 
§ 26
Ośrodek prowadzi gospodarkę finansową na zasadach obowiązujących jednostki budżetowe zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
§ 27
Ośrodek finansowany jest z:
  1. środków finansowych przekazywanych przez gminę zabezpieczających realizację zadań własnych fakultatywnych oraz zadań własnych o charakterze obowiązkowym;
  2. środków finansowych przekazywanych przez gminę z dotacji celowych przekazywanych z budżetu państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminom; 
  3. środków finansowych przekazywanych przez gminę z dotacji celowych przekazywanych z budżetu państwa na realizację własnych zadań bieżących gmin; 
  4. środków finansowych przekazywanych przez gminę z dotacji lub dofinansowań na realizację zadań określonych w porozumieniach, umowach itp.; 
  5. zwracanych wydatków za świadczenia z pomocy społecznej na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej, w ustawie o świadczeniach rodzinnych, ustawie o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej i przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji; 
  6. środków finansowych przekazywanych przez gminę, a pochodzących z darowizn celowych.
§ 28
  1. Dyrektor Ośrodka dokonuje czynności prawnych w zakresie zwykłego zarządu.
  2. Do czynności prawnych w sprawach przekraczających zwykły zarząd, każdorazowo wymagana jest zgoda Wójta Gminy Nowa Wieś Wielka.
§ 29
  1. Podstawą gospodarki finansowej Ośrodka jest plan finansowy, obejmujący dochody i wydatki określone i przyjęte w budżecie Gminy.
  2. Plan finansowy określany jest na każdy rok budżetowy.
 
§ 30
Zmian statutu dokonuje Rada Gminy Nowa Wieś Wielka w trybie właściwym dla jego przyjęcia.